Wydrukuj tę stronę
piątek, 11 październik 2019 07:51

Apel MZDiT o egzekwowanie zakazu wjazdu ciężkich aut z A1 do Częstochowy

W ślad za interwencją prezydenta miasta, Krzysztofa Matyjaszczyka i służb miejskich, dzięki której zostało zawarte porozumienie pomiędzy miastem a GDDKiA w temacie ograniczenia tonażu aut wjeżdżających do miasta z oddanego fragmentu A1 w DW 908 w dzielnicy Dźbów, Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie wystosował apel o egzekwowanie tych założeń. Adresatem treści była Wojewódzka Inspekcja Transportu Drogowego w Katowicach jako formacja odpowiedzialna w regionie za te kwestie. Do wiadomości oświadczenie otrzymała także instytucja rządowa - katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – odpowiedzialna za budowę autostrady A1 wraz z obwodnicą Częstochowy, która to inwestycja poważnie się przedłuża. O przypadkach łamania zakazu wjazdu do miasta przez kierowców samochodów o masie powyżej 12 ton poinformowali częstochowski MZDiT mieszkańcy południowej części miasta.

Dlatego też w imieniu częstochowian z ramienia dyrekcji MZDiT na początku października o rozwiązanie problemu zaapelował zastępca dyrektora MZDiT, Piotr Kurkowski, który pisemnie w formie elektronicznej zwrócił uwagę na pilną potrzebę kontroli egzekwowania przez kierowców ograniczenia ruchu pojazdów ciężkich do 12 ton (...) Zakaz ten dotyczy tylko jezdni Autostrady A1 w kierunku Częstochowy i jest podyktowany ochroną częstochowian mieszkających wzdłuż drogi wojewódzkiej DW908 na terenie Miasta, którą to drogą wyznaczono tymczasowe połączenia nowo wybudowanego odcinka Autostrady A1 z drogą krajową DK1 w kierunku Warszawy, Łodzi i Gdańska. Pomimo, iż zakaz ten obowiązuje od początku uruchomienia Autostrady A1 przepis ten jest „przepisem martwym”. Przez całą dobę z Autostrady A1 od strony Pyrzowic do Częstochowy wjeżdżają samochody ciężarowe z naczepami, a ruch na drodze wojewódzkiej DW908 na terenie Miasta wzrósł z ośmiu do osiemnastu tysięcy pojazdów.(…) – przybliża sprawę Piotr Kurkowski.

Warto przypomnieć, że o wspomnianych liczbach potwierdzonych specjalistycznymi pomiarami przeprowadzonymi przez służby MZDiT, opinia publiczna została powszechnie poinformowana przed kilkoma tygodniami. Sytuacja na częstochowskich drogach niestety od tego czasu się nie poprawiła (podobny wzrost natężenia ruchu zanotowano także w innych punktach pomiarowych). Częstochowska infrastruktura drogowa, komunikacja miejska, ruch samochodowy, jak i sami mieszkańcy narażeni są na poważne uciążliwości i niebezpieczeństwo z powodu jedynie częściowego oddania do użytku A1 bez obwodnicy Częstochowy i skierowania ruchu autostradowego na miejskie ulice. (…) Mając na uwadze powyższe, proszę o wprowadzenie stałych kontroli pojazdów wjeżdżających do Częstochowy z Autostrady A1 w celu wyeliminowania ruchu pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 ton, których kierowcy łamią zakaz wprowadzony na Autostradzie A1 na odcinku Częstochowa – Pyrzowice. (…) – podsumowuje zagadnienie w treści apelu Piotr Kurkowski, z-ca dyrektora MZDiT w Częstochowie.

Służby miejskie liczą na szybką reakcję kompetentnych instytucji oraz rychłe zakończenie budowy obwodnicy autostradowej miasta. Bez jej ukończenia w deklarowanym aktualnie przez GDDKiA terminie (ostatecznie ma być to koniec 2019 roku) trudno sobie wyobrazić utrzymywanie się w dłuższej perspektywie czasu trudnych dla częstochowian sytuacji, podobnych do tej opisanej powyżej.